Brukermedvirkning innebærer at brukeren blir sett på som en likeverdig part i samtaler og beslutninger som angår hans eller hennes utfordring. Det viktigste i møtet er god kommunikasjon og at alle parter er åpne og lydhøre for hverandre.

Brukermedvirkning på individnivå innebærer at tilbudet til barnet og familien tilpasses ut fra deres behov. Barnet og familien deltar aktivt i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak.

På individnivå kan brukermedvirkning sikres på følgende måte:

  • samtaler og møter mellom ansatte og brukere
  • Foreldresamtale i barnehagen
  • Utviklingssamtale på skolen
  • Benytte redskapene stafettlogg, IOP og IP i enkeltsaker

BTI-veileder

BTI-veilederen er basert på at foreldre/foresatte i utgangspunktet alltid skal være en del av løsningen på et problem. Det blir derfor lagt stor vekt på at de kommunale tjenestene skal samhandle med foreldrene gjennom hjelpeprosessen, og at foreldrene skal involveres på et tidlig tidspunkt etter at bekymringen for barnet/ungdommen har oppstått. Foreldreinvolvering innebærer også at foreldre på eget initiativ kan involvere kommunale tjenester dersom de er bekymret for egne eller andres barn. I tillegg står det sentralt å involvere barnet selv.

FN`s Barnekonvensjon er tydelig at på at barn og unge har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og at deres meninger skal vektlegges.

Samtykke

Når flere tjenester skal samarbeide om rundt ett barn/ungdom/familie er en avhengig av at det innhentes samtykke til deling av informasjon, og/eller opprettelse av felles samhandlingsverktøy.

Samtykket skal være informert og signert enten fysiske eller digitalt av foresatte og ungdommen selv om han/hun er over 15år. Selv om barnet ikke er gammelt nok til selv å signere skal han/hun involveres i samarbeidet og ha mulighet å påvirke egen sak.