Internkontroll skal sørge for at vedtatte prosedyrer blir fulgte og at pålagte og planlagte oppgaver blir gjennomførte.
Evalueringer foretas i tillegg til nevnte punkter under blant annet gjennom budsjettarbeid og arbeid med årsrapporter.
Kvalitetshåndbok
Eigersund Kommune har en kvalitetshåndbok som revideres årlig. Hensikten er å gi alle ansatte en oversikt over krav og føringer for kvalitetsarbeid i Eigersund kommune. Kvalitetshåndboken bygger på overordnede mål og rammeverk som skal bidra til faglig forsvarlige tjenester, sikre at gjeldende lovgivning og retningslinjer etterleves, samt legge til rette for kontinuerlig kvalitet- og forbedringsarbeid.
QM+
Eigersund kommune benytter QM+ for kvalitetsikring og internkontroll
Kontrollutvalget
Det er kommunestyret som har det øverste ansvaret for kontroll og tilsyn i kommunen. Kommunestyret skal velge et kontrollutvalg som vil ivareta dette på vegne av kommunestyret. Kontrollutvalget rapporterer direkte til kommunestyret. Kontrollutvalgets mål er å se til at kommunen følger lov og bestemmelser og retter seg etter vedtak i kommunestyret, samt at virksomheten er målrettet, effektiv og etisk til beste for kommunens innbyggere.
Kontrollutvalget har ansvar for å sikre at kommunen har en forsvarlig revisjonsordning og bestiller i valgperioden på vegne av kommunestyret et gitt antall forvaltningsrevisjoner. Forvaltningsrevisjon er en systematisk vurdering av hvordan kommunens administrasjon utfører sine oppgaver opp mot kommunens vedtak og gjeldende lovverk.
Tilsyn
Tilsyn betyr at en instans innen offentlig forvaltning undersøker om kommunen overholder lov og regelverk og at innbyggerne får de tjenestene de har krav på. For Eigersund kommune gjelder det i hovedsak Statsforvalteren i Rogaland, men det kan også være Arbeidstilsynet eller andre statlige instanser.
Stafettlogg
For å sikre langsiktig og dokumentert oppfølging innen tverrfaglig samhandling på individnivå, har Eigersund Kommune utarbeidet en BTI-veileder og begynt å ta i bruk stafettlogg. Stafettloggen skal dokumentere hvordan tjenestene følger opp barn og unge som det er knyttet en undring eller bekymring til.